25 oktober 2021
Taskforce: Meer met publieksdata

Publieksdata zijn een waardevolle bron van informatie voor culturele en creatieve instellingen en organisaties. De gegevens helpen bij het opzetten van gerichte campagnes om zo het verdienvermogen en de maatschappelijke relevantie te vergroten. Beschouw data als hét marketinginstrument van de toekomst: door je publiek beter te leren kennen, kun je makkelijker inspelen op verschillende (nieuwe) doelgroepen. Hoe pak je dit aan? Het programma ‘meer met publieksdata‘ van o.a. Den helpt je verder.
Samenwerken voor meer inzicht
Een aantal belangrijke partijen in de culturele sector heeft de krachten gebundeld in de Taskforce Samenwerking Publieksdata om zo publieksinzicht, kennis en kunde over publieksdata in de sector te vergroten en samenwerking hierop te bevorderen. Het programma Publieksdata loopt van september tot en met december 2021. Aan het programma zijn diverse onderzoeken voorafgegaan. Hieruit blijkt dat culturele instellingen hun artistieke, economische en maatschappelijke impact kunnen vergroten door datagedreven te gaan (samen)werken. Onder het motto ‘meer met publieksdata‘ gaat de taskforce intensief samenwerken om hier samen met andere partijen in de sector verder invulling aan te geven. Begin 2022 bepaalt de taskforce onder andere op basis van de ervaringen die ze hebben opgedaan hoe ze in de toekomst in de sector op het gebied van publieksdata willen samenwerken.
Data voor jou
Data vormen hét instrument van de toekomst. Het systematisch verzamelen van publieksdata is de eerste stap. Maar hoe pak je dat AVG-proof aan? En hoe benut je vervolgens de kansen uit data-analyses? Denk ook aan het grotere plaatje. Publieksdata kun je uitstekend inzetten bij strategische keuzes rondom programmering en beleid. Het programma Publieksdata is bedoeld voor de marketeer, datadeskundige of directeur die zich binnen een culturele instelling bezighoudt (of bezig wil houden) met publieksdata en voor stedelijke en regionale organisaties die zich richten op cultuurparticipatie.
Aan de slag!
Wil jij ook aan de slag met publieksdata of wil je weten hoe je jouw verzamelde data beter kunt benutten? De Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata helpt je verder. Met informatie via online kanalen en tijdens activiteiten bijvoorbeeld. We willen ook heel graag weten wat jullie ervaringen, vragen, drempels of goede ideeën rond dit onderwerp zijn. Meld je aan voor de LinkedIn-groep ‘Meer met publieksdata’ en praat mee.
Direct mailen kan natuurlijk ook: publieksdata@den.nl.
Lees verder over 'Meer met publieksdata'