Gepubliceerd op:

21 oktober 2021

Analyse: cultureel imago Rotterdam en organisaties


Hendrik Beerda Brand Consultancy analyseerde in opdracht van Rotterdam Festivals wat Nederlanders vinden van Rotterdam en haar cultuurorganisaties, en hoe Rotterdammers denken over hún stad en het cultuuraanbod.

Wat vinden Nederlanders van Rotterdam en haar cultuurorganisaties?
In de top 10 van sterke stedenmerken klom Rotterdam in de periode 2011-2017 van de zesde naar de tweede plaats. In 2021 staat Rotterdam op plek vier. Utrecht (1), Maastricht (2) en Amsterdam (3) staan boven de Maasstad. Rotterdam staat in de eerste plaats bekend om haar winkelaanbod. Theaters, (kunsten)podia, musea en festivals en evenementen staan op plek 7, 8 en 9. Pathé is het sterkste cultuurmerk van Rotterdam, gevolgd door Rotterdam Ahoy en North Sea Jazz Festival. Op de ranglijst van sterke museummerken onder volwassenen staat de eerste Rotterdamse instelling op plaats 14, Boijmans Van Beuningen. De Kunsthal is de tweede op plek 16.

Meer achtergrondinformatie en rankings zijn te vinden op pagina 3 t/m 8 van onderstaande presentatie.

Hoe denken Rotterdammers over hun stad en het cultuuraanbod?
Rotterdam wordt net zo vaak genoemd als Amsterdam, en vaker dan Den Haag en Utrecht, als het gaat om een goed festivalaanbod en wisselende activiteiten. Rotterdam scoort veel hoger dan de andere drie steden qua sportaanbod onder eigen bewoners. In de top drie sterke cultuurmerken staat Pathé op plaats één; op plaats staat twee Rotterdam Ahoy en op de derde plek de Doelen. De Wereldhavendagen is het sterkste evenementenmerk volgens Rotterdammers, gevolgd door NN Marathon Rotterdam en het Zomercarnaval.

Meer achtergrondinformatie en rankings zijn te vinden op pagina 9 t/m 14 van onderstaande presentatie.

DOWNLOAD VOLLEDIGE MERKANALYSE