30 september 2021
Maak kennis met: Rotterdamse Dakendagen

In het Cultuurplan 2021-2024 zijn twintig nieuwe instellingen opgenomen. Nog niet eerder zaten er zoveel ‘Nieuwkomers’ in een Cultuurplan. Wie de Nieuwkomers zijn, wat ze doen en -vooral- waar ze de komende vier jaar aan gaan werken, leggen de nieuwe instellingen uit in ‘Maak kennis met:‘.
Dit keer gaan we in gesprek met Nikki Kamps, sinds juli 2021 mede-directeur van Rotterdamse Dakendagen. Rotterdamse Dakendagen is een festival dat een toekomstbeeld creëert van het Rotterdamse daklandschap. Zij tonen dat, als daken goed en creatief gebruikt worden, de stad en het leven van stedelingen levendiger, duurzamer, groener, socialer, kortom: beter wordt. De daken vormen een tweede laag op de stad met een geweldig potentieel en zij zien een festival als het perfecte medium om dit te beleven, erop te reflecteren en zo een beweging op gang te brengen – en te houden.
Waarom besloot je aan te vragen voor het Cultuurplan?
Om een nieuwe stap te zetten met onze organisatie, zodat we duurzaam kunnen blijven organiseren, meer mensen kunnen bereiken en een stabiele werkgever kunnen worden. Je kunt (jammer genoeg) niet blijven doorbouwen op nieuwigheid en goodwill. Het Cultuurplan geeft ons de kans om met een stevige basis de beweging die we in gang hebben gezet naar een hoger plan te tillen, pun intended.
Wat ging er door je heen toen je hoorde dat je werd opgenomen in het Cultuurplan?
Ik werkte op dat moment niet meer als zzp’er voor Rotterdamse Dakendagen. Ik wilde me graag focussen op één organisatie en bij IFFR kon ik fulltime werken. Dat ging hier nog niet. Ik zag de toekenning als bevestiging dat de missie van Rotterdamse Dakendagen ondersteund wordt in de stad. Bij IFFR kon ik hele mooie dingen doen, maar kreeg hier de kans om verder te bouwen aan iets wat ik vrijwel vanaf het begin heb meegemaakt. Dat zorgt voor energie en enthousiasme zoals ik dat niet eerder gevoeld heb.
Waar ga je de komende vier jaar aan werken?
Een overkoepelende structuur waarbinnen we doen wat we al deden maar dan nog beter, zodat we met ons huidige publiek de verdieping op kunnen zoeken én nog meer mensen kunnen bereiken met onze boodschap. Dat gaat niet alleen om bewoners van de stad die het festival bezoeken, maar bijvoorbeeld ook professionals die zich bezighouden (of moeten bezighouden) met de toekomst van ons Rotterdamse daklandschap. Ook hebben we een Europees samenwerkingsproject met steden die ook dakenfestivals organiseren.
Rotterdamse Dakendagen volgen?
Dat kan via de volgende kanalen:
• Website
• Instagram
• Facebook
De andere Nieuwkomers volgen?
Dit interview is onderdeel van een interviewreeks, ‘Maak kennis met‘. Elke donderdag stelt een ‘Nieuwkomer’ (een nieuwe instelling in het Cultuurplan) zich voor, Bent u benieuwd naar de plannen van de andere Nieuwkomers?