19 november 2018
Nieuwe gegevens publieksbereik Rotterdamse Cultuursector

Rotterdam Festivals presenteerde vorige week nieuwe gegevens over het publieksbereik van de Rotterdamse cultuursector. Wie bereiken de cultuurplaninstellingen met hun aanbod? En wie nog niet?
Tijdens de presentatie werd een aantal dashboards gepresenteerd die instellingen kunnen gebruiken om verschillende publieksgroepen beter te bereiken. Met dit hulpmiddel kunnen culturele organisaties een breder publiek vinden.
Onderzoeksbureau Labyrinth deed deze zomer kwalitatief onderzoek naar non-attenders. Waarom stappen bepaalde doelgroepen niet over de drempel van de cultuurinstellingen? Wat houdt hen tegen, is het aanbod niet aansprekend genoeg of spelen praktische aspecten als te weinig tijd/ te duur/ te ver weg/ ongunstig tijdstip een rol? Welke aanknopingspunten zien we om deze groepen tegemoet te komen en beter aan te sluiten bij hun wensen en behoeften?
Rotterdam festivals onderzocht ook of de Rotterdampas een geschikt instrument kan zijn om drempels weg kan nemen bij Rotterdammers voor wie cultuurbezoek niet vanzelfsprekend is.
Kijk voor meer informatie op www.rotterdamfestivals.nl