17 april 2014
Rotterdam Festivals | Kenniscafé over Loyaliteitsprogramma’s

Op donderdag 24 april organiseert Rotterdam Festivals een Kenniscafé van 15.00 tot 17.00 uur in de foyer van het Ro Theater.
Het intensiveren van de band met het huidige publiek is voor culturele organisaties van groot belang. Loyale klanten besteden immers meer en zorgen voor gratis mond-tot-mondreclame. Bovendien liggen de kosten om een bestaande klant tevreden te houden wel vijf keer lager dan wat het kost om een nieuwe klant te bereiken. Maar de maatschappij van tegenwoordig is vluchtig, wat zich binnen de culturele sector uit in veel eenmalige contactmomenten. De culturele omnivoor heeft een uiteenlopende smaak en bezoekt het liefst steeds weer iets anders. Hier ligt dus een grote uitdaging. Hoe verleid je tot vervolgbezoek? En hoe creëer je verbondenheid? Tijdens ons derde kenniscafé belicht Rotterdam Festivals dit onderwerp vanuit diverse invalshoeken: vanuit de commerciële sector, vanuit de culturele instellingen uit eigen stad of daar buiten en vanuit bestaande loyaliteitsprogramma’s die samenwerkingsmogelijkheden bieden.
Programma
Gestart wordt met een presentatie van Paul Wissing, Loyalty Consultant bij het adviesbureau Dunck en eindredacteur van de Loyalty Facts website. Paul zal onder andere benoemen wat het verschil is tussen een stand-alone-loyaliteitsprogramma en een multi-vendor-loyaliteitsprogramma, waarom het belangrijk is om interactie tussen klanten te faciliteren en wat de kracht is van communities. Op basis van de ervaring die Dunck heeft opgedaan bij opdrachtgevers als het NRC Handelsblad, Aegon, CZ en Tele2 benoemt hij dé succesfactoren voor loyaliteitsprogramma’s.
Vervolgens vertelt Maddy Bolhuis van de RET over de pilot van hun nieuwe loyaliteitsprogramma: de OVMiles. Deelnemers sparen met elke gereisde kilometer punten, die zij vervolgens kunnen inruilen voor aantrekkelijke kortingen bij één van de partners. Op deze manier stimuleert het programma het gebruik van het OV en maakt het van incidentele OV-reizigers ervaren OV-reizigers. Maddy presenteert de eerste resultaten en licht toe hoe culturele instellingen bij het programma kunnen aanhaken.
Afsluitend ter inspiratie een aantal voorbeelden van loyaliteitsprogramma’s binnen de culturele sector. Op welke creatieve manieren belonen organisaties hun loyale klanten? Slagen zij er in om de relatie met hun kernpubliek te versterken? En welke investeringen vergt hun aanpak?
Locatie
William Boothlaan 8, 3012 VJ Rotterdam
Kosten
Leden Rotterdams Uitburo: gratis
Niet-leden: 5 euro
Aanmelden
Ben je geïnteresseerd? Meld je aan door uiterlijk maandag 21 april een mail te sturen naar aanmelden@rotterdamfestivals.nl