De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur adviseert de gemeente Rotterdam over kunst- en cultuur en verbindt cultuur, stad en samenleving.

Maak kennis met …… Piet de Jonge, Charlois Speciaal

Onder de 86 culturele instellingen die zijn opgenomen in het Cultuurplan 2017-2020 zijn 18 organisaties die nog niet eerder meerjarige subsidie ontvingen. In een serie korte interviews stellen een aantal van deze instelingen zich aan u voor.

Wie ben je? Wat doet je organisatie?
Piet de Jonge, artistiek en zakelijk directeur van tweejaarlijks kunstfestival Charlois Speciaal. Ik ben opgeleid als kunsthistoricus en heb jarenlang gewerkt in de museumwereld, o.a. bij Museum Boijmans Van Beuningen en het Kröller-Müller Museum. Tien jaar geleden heb ik een carrièreswitch gemaakt. Ik ben gaan pottenbakken en heb een buurttuin opgezet. De sociale interactie als je samen in de tuin werkt ontstaat natuurlijk, buren leren elkaar beter kennen dan met een incidentiele buurtfeest. In diezelfde periode kwamen er in de kunstwereld ook steeds meer kunstenaars die sociale interactie gebruikten in hun werk. Ik voel me erg verbonden met die beweging.

Charlois Speciaal komt voort uit het kunstweekend Charlois, een atelierroute met tentoonstellingen en kunstprojecten. Het eerste wat ik heb veranderd is de naam, die vond ik te tuttig. Daarnaast heb ik ook het festival verlengd van een weekend naar tien dagen. Een weekend is te kort om echt iets neer te kunnen zetten.

Vorig jaar was de eerste editie in 2016, met 100 kunstenaars, op 70 locaties. Er waren 13000 bezoeken, dat was boven verwachting. De reacties van bezoekers, de kunstenaars en de bewoners waren heel positief.”Nu komen we eindelijk eens op een leuke manier in het nieuws. Niet meer als het afvoerputje van Noord” , vertelde een buurtbewoner.

Wie is je publiek? Hoe bereik je ze? Welke tip heb je voor gevestigde instellingen die nieuw publiek willen bereiken?
De helft van de bezoekers komt uit Charlois zelf. Het is belangrijk dat het festival er is voor de mensen uit de buurt zelf. Bij Charlois Speciaal vragen we kunstenaars vanuit hun eigen praktijk een koppeling te maken met de bewoners. Ze hebben letterlijk deuren geopend en komen bij mensen in de wijk over de vloer. Voor grote instellingen is het moeilijk om kleinschalig te denken, terwijl dat juist heel veel kan opleveren.

Het mooiste is als er tijdens het festival iets ontstaat dat daarna een blijvende plaats krijgt in de wijk. Zo initieerde kunstenaar Jan van Dorp tijdens Charlois Speciaal etentjes voor vaders en zonen uit de wijk. In Charlois zijn veel gebroken gezinnen. Veel jongens kennen hun vader niet. Of hij zit in de gevangenis of heeft drugsproblemen. Door het project is er opnieuw een band ontstaan tussen vaders en hun zonen. Het was zo’n succes afgelopen editie dat Jan van Dorp dit jaar weer etentjes organiseert samen met verhalenhuis Belvédère

Wat willen jullie over vier jaar bereikt hebben? Wat is er dan verandert in je organisatie?Over vier jaar heeft Charlois Speciaal een grotere uitstraling in de stad en daar buiten. We trekken nu al landelijk bezoek. We willen een verbindende kracht in de wijk zelf zijn. Charlois moet echt een geuzennaam worden. Dit jaar deelden we bumperstickers uit met CH, op de achterkant hadden we onze festivalinformatie gedrukt. Dat was onze flyer. Je ziet ze nog steeds rijden in de buurt. Die trots, dat is mooi. Cultuur is de sleutel om de identiteit te bevestigen. Wat betreft de organisatie hoop ik dat we een vast kernteam kunnen houden, dat groeit in het jaar dat er een festival is. De ambitie is om in 2020 uit te groeien tot de biënnale van Charlois, met 10.000 bezoekers. Daar gaan we voor.

Welk project kijk je het meeste naar uit? Voor de komende vier jaar?
De volgende editie van Charlois Special natuurlijk, in juni 2018. Het lijkt me mooi om een kunstproject te doen rond de Maas. Kunstenaar Geert Mul had een prachtig ontwerp voor een project in de voetgangerstunnel van de Maastunnel. Dat is afgelopen jaar helaas niet gelukt, misschien bij de volgende editie. Ik droom ook van een verbinding tussen Noord en Zuid met kleine bootjes. Zoals de gondels in Venetië, op allerlei plekken langs de Maas. Dat zou een echte toeristische trekker kunnen zijn.

De volgende editie van Charlois Speciaal is in juni 2018

Op de foto: Piet de Jonge (links) met Ivo van den Baar die samen met zijn vrouw Nicole Driessens het  duo Wandschappen vormt. Tijdens de opening van hun tentoonstelling bij galerie NL=US.

meer actueel

Het verhaal van de stad

Nemen robots het onderwijs over? Hoe ziet het woningaanbod er uit en komt de dokter nog aan huis?... meer

Romana Vrede wint Theo d’Or

Actrice Romana Vrede heeft afgelopen zondagavond de Theo d’Or gewonnen, de prijs voor beste vrouwelijke hoofdrol, voor haar... meer